Hořkosladký životní příběh o bezpodmínečné lásce, odpuštění a tanci

Třetí prst na levé ruce

Autor: Dermot Canavan
Překlad: Jan a Adéla Šotolovi 
Režie: Martin Vokoun a Adéla Šotolová
Osoby a obsazení:
     Grace – Iva Pazderková
     Niamh – Martina Randová 
Scéna a kostýmy: Agnieszka Pátá-Oldak

Premiéra: 20. prosince 2019
Producent: Kateřina Schauerová – Marek Sucharda
Autorská a provozovací práva:
Kateřina Schauerová – Marek Sucharda  
Délka představení: 1 hodina 50 minut s přestávkou 
V Praze hrajeme: Studio DVA divadlo - Malá scéna
Autor fotografií z představení: © Václav Beran

Obrázek editujete kliknutím

Neobyčejný příběh obyčejné irské rodiny
Dvě sestry, které si bývaly velmi blízké, se dnes už téměř nevídají. Nečekaná událost je však jednoho dne znovu svede dohromady. S notnou dávkou odvahy, lásky i svérázného humoru se ve vzpomínkách vydávají do dob svého dětství a dospívání, aby si k sobě znovu našly cestu.
Třetí prst na levé ruce je hra o blízkosti, bezpodmínečné lásce, tanci a naději na odpuštění.

Dermot Canavan

Narodil se v anglickém hrabství Lancashire, v Prestonu. Životní zkušenosti sbíral jako myč oken, poštovní zřízenec, kovodělník a ve státní správě. Nicméně vždy inklinoval k herectví a byl členem amatérského divadelního spolku v Prestonu. Když mu bylo 35 let, rozhodl se vydat na profesionální hereckou dráhu a v roce 2000 byl přijat do školy Drama Studio London. Od té doby se objevuje na mnoha jevištích v celé Anglii ve známých divadelních titulech – The Last Tango, West Side Story, Annie Get Your Gun, The Ladykillers, Oklahoma, The 39 Steps, Peter Pan, The Tempest, Hairspray, Macbeth, The Merry Wives of Windsor, Fiddler on the Roof. I v televizi, zejména v BBC, si zahrál v pořadech Doctors, Cuffs, Dalziel and Pascoe, the Silent Witness, atd. Ačkoliv žije v jižním Walesu, většinu svého času tráví na prknech divadel ve West Endu, v Londýně. Hra Třetí prst na levé ruce je jeho prvotinou a Dermot Canavan zobrazil se svérázným smyslem pro humor rodinné prostředí v Prestonu, kde vyrůstal se svými dvěma sestrami. Premiéru své první hry viděl v roce 2004 během slavného divadelního festival Edinburgh Festival Fringe.

„V roce 2003 jsem se sešel se svojí kamarádkou, herečkou Amandou Daniels a při kávě jsem jí vyprávěl, že jsem ještě v Prestonu začal psát kratičkou hru, kterou jsem pojmenoval „Vzlétající skřivánek“. Hru o mých sestrách, co se v jejich životech stalo, čím si prošly, jak se jejich přátelství a sesterský vztah měnil a změnil, když naše matka zemřela. Chtěl jsem hru dopsat co nejdříve, ale nešlo mi to, protože vzpomínky byly pro mne stále bolestné a příliš živé. Amanda, která pro sebe hledala roli, mě poprosila, zda by si mohla kousek hry přečíst. Nejenže pak hrála postavu „Grace“, ale stala se i producentkou mé hry. Doufal jsem, že jsem rodinu nezklamal a mohou být na mě pyšní. Sice jsem popisoval rodinné zvraty a události, které mé sestry prožívaly a události, které mě formovaly, ale domnívám se, že by hra mohla zaujmout i ostatní, protože nastiňuje známé rodinné situace, s kterými se potýkají všichni, všude a kdykoliv.“

Dermot Canavan sám o sobě říká: „ Jsem jen obyčejný muž ze severní Anglie, který rád naslouchá svému okolí a pak vše pouze zapíše.“

Ohlasy

Sesterské pouto tak silné v dětství mizící s ubíhajícími roky kamsi do ztracena je výborným výchozím bodem pro dramatický text, jenž vyznívá krásně tragikomicky a nostalgicky, protože přesně o tom je život. Pokud je navíc dobrý text inscenován s citem a podpořen kvalitními hereckými výkony, stává se z něj silný zážitek.
I. Pazderková a M. Randová jsou ve svých rolích dokonalé, dokážou ale inscenaci i skvěle odlehčit, kdy například flirtování M. Randové s vybraným divákem vyloženě pobavilo. Vyznění textu pomáhá i minimum kulis a rekvizit a komorní prostor jeviště. Takhle nějak si představuji kvalitní zájezdovku!
/22.11.2022/  

Představení bylo velmi povedené. Hra nepostrádala komické chvilky, ale ani ty vážnější, kdy diváka mrazilo. Minimum kulis... Stojí to pouze na hereckých výkonech obou hereček. Iva Pazderková opět dokázala, že je opravdu fantastickou herečkou (a nejen komičkou), Martina Randová podala svůj klasický skvělý výkon, na který jsou u ní diváci zvyklí. Odebrání přestávky by bylo žádoucí. Přerušení nevadilo, ale kdyby se jelo v kuse, bylo by to ještě lepší a silnější.
/30.9.2022/

Skvělé výkony obou hereček. /20.9.2021/ 

 Martina Randová i Iva Pazderková patří k našim nejlepším herečkám. Hra jim dává možnost se herecky ukázat a vyřádit a obě toho náležitě využívají. Nicméně představení by pomohlo odebrání přestávky, která zbytečně ukončila skvělou atmosféru, jež se už nepodařilo tolik navodit ve druhé části. /14.9.2020/ 

Výborný herecký výkon obou představitelek. Výborně vyvážená hra. Doporučuji!

Pro mě to bylo nádherné hořkosladké představení. I když téma bylo velmi citlivé, nesnažilo se hrát na city diváků. Výkon obou hereček byl dechberoucí. Jedno z nejlepších představení, které jsem viděla.

Opravdový herecký koncert. Úžasné představení, po jehož skončení jedno oko nezůstalo suché. Výkony obou hereček (Martina Randová a Iva Pazderková) byly naprosto strhující.

Radím neminout!

Materiály ke stažení

Fotografie 1– 4 | 5 – 8 | 9 – 12 | 13 – 16

ADF | agentura divadelní fantazie
Kateřina Schauerová 
Marek Sucharda

adf@adf.cz | www.adf.cz
+420 603 219 657 | katerina@adf.cz
+420 775 262 617 | marek@adf.cz

© 2024 ADF | Kateřina Schauerová, Marek Sucharda